تاسیسات آسیا
تاسیسات آسیا

تاسیسات آسیا

شیرهای آبرسان

شیرهای مورد استفاده در تاسیسات آبرسانی:

الف) شیرهای مسیر- که به منظورهای مختلف در مسیر جریان نصب می شوند و در انواع زیر موجود می باشند:

1.     شیر کشویی- این شیر جریان آب را به وسیله یک دیسک که به طور عمودی در مسیر جریان حرکت می کند کنترل می نماید. این شیرها در قسمت هایی از سیستم لوله کشی به کار می روند که بخواهیم مسیر آب را کاملا باز کرده یا ببندیم.

2.     شیر گلویی- این شیر دبی آب را با تغییر اندازه مقطع جریان کنترل می کند. ساختمان داخلی آن طوری است که با چرخش فلکه شیر می توان مجرای آب را تنگ یا گشاد نموده از این طریق افت فشار جریان آب را کم یا زیاد کرد. از این شیرها برای تنظیم دبی و متعادل کردن سیستم استفاده می شود.

3.     شیر زاویه ای- شبیه شیر گلویی است با این تفاوت که به جریان آب زاویه 90 درجه داده آب را عمود بر مسیر جریان خارج می کند. شیر تنظیم دبی رادیاتور نمونه ای از شیر زاویه ای است.

4.     شیر یکطرفه- ساختمان داخلی این شیر طوری است که تنها در یک جهت آب عبور می دهد و در مواردی که بخواهیم از جریان معکوس آب در لوله جلوگیری نماییم به کار می رود.

ب) شیرهای مصرف- همان شیرهایی هستند که به طور روزمره در دستشویی، مستراح و غیره با آن ها سر وکار داریم و در انواع زیر موجودند.

1.     شیرهای تک واحدی- که عمدتا برای مصرف آبسرد و بندرت برای مصرف آبگرم مورد استفاده قرار می گیرند.

2.     شیرهای مخلوط کننده- که برای مخلوط کردن آب گرم و سرد و رساندن آن به دمای قابل استفاده برای شستشو بکار می روند. شیرهای دستشویی و حمام نمونه هایی از شیر مخلوط کننده می باشند.

بست ها و نگدارنده ها- به منظور ممانعت از ایجاد لرزش و تنش در لوله ها در اثر فشار آب و وزن لوله ها، باید لوله ها را توسط بست ها و نگهدارنده هایی که در فواصل مناسب نصب می شوند، در محل خود مستقر نمود. برای رایزرها معمولا تعبیه نگهدارنده هایی در پایین آن ها وطبقه ای که رایزرها از آن عبور می کند کافی است، ولی در مورد لوله های افقی فاصله بین نگهدارنده بستگی به قطر و جنس لوله دارد. بست ها باید از آهن نرم ساخته شوند و بگونه ای نصب گردند که اجازه انبساط به لوله ها داده عایق آنها را خراب نکنند.

انواع لوله های مورد استفاده در آبرسانی:

به دلیل اینکه سیستم لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی سیستمی باز است، باید از لوله هایی استفاده نمود که ضدرنگ بوده آب مصرفی را به مواد سمی آلوده نکنند. از طرفی چون این لوله ها اغلب در زیر زمین یا داخل دیوار کار گذاشته می شوند، باید  در مقابل خوردگی مقاوم بوده قدرت تحمل بارهای وارده را داشته باشند. از اینرو در سیستم لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی ساختمان عمدتا از لوله های آهنی یا فولادی گالوانیزه استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد